Onthoud mij    - paswoord kwijt? - gratis registreren
Hoe chasen wij?
  Hoe chasen wij?  

Hoe chasen wij?

Op deze pagina krijg je inzicht in hoe het extreemweer.nl chaseteam zich voorbereid op een chase, hoe we te werk gaan tijdens de chase en hoe de afhandeling na een chase verloopt.


De dagen voorafgaand aan de chase
Het weer heeft een zekere onvoorspelbaarheid, die groter is naarmate je verder in de toekomst kijkt. Dat betekent dat er voor chasers lange tijd onduidelijkheid blijft bestaan of er sprake gaat zijn van serieus onweer en zoja, waar en wanneer dat dan precies gaat plaatsvinden. Onze informatie over onweersprognoses verkrijgen van een aantal verschillende bronnen. Zo bekijken we:
- weerkaarten, waarop variabelen zoals verwachte neerslag, temperatuur, dauwpunt, CAPE- en CIN-waarden te vinden zijn.
- prognoses van experts, die ondermeer op weerwoord.be te vinden zijn, of op hun eigen site (waaronder de blog website van Karim Hamid en www.estofex.org).

Aan de hand hiervan wordt tijdens de voorafgaande dagen steeds meer duidelijk over de te verwachten intensiteit en timing van de buien. Bij grote kans op zwaar onweer proberen wij alle tijd vrij te maken om die bewuste dag te gaan chasen. Bij een kleinere kans daarop, of als er minder zwaar weer wordt verwacht, proberen we tussen onze verplichtingen door er op uit te trekken.


De chasedag zelf
Wij vinden het belangrijk om praktisch goed voorbereid te zijn de dag zelf, of 'chaseklaar' zoals we dat noemen. Daarbij moet je denken aan een volle tank  benzine en de kilometerstand op nul, accu's van apparaten opgeladen, het klaarleggen van warme kleren en regenkleding, eten en drinken, apparatuur (mobiele telefoon, laptop, camera's, routenavigatie, etc.), weerinstrumenten (wind- en regenmeter)  en zonnebril.
De dag begint met 'nowcasten', ofwel het in de gaten houden wat de atmosfeer aan het doen is, d.m.v. buienradar, satellietbeelden en waarnemingen die op weerwoord.be gemeld worden. Ook kijken we of er nog updates zijn van ondermeer Estofex.

Al deze informatie wordt gebruikt om te bepalen wat onze eerste chase-lokatie zal zijn en hoe laat we daar willen arriveren. Natuurlijk ruimschoots eerder dan de buien die in aantocht of ontwikkeling zijn. Buienradar (incl. bliksemdetectie) is daarbij het meest handige hulpmiddel, waar o.a. treksnelheid en -richting van de buien herkenbaar wordt. Natuurlijk houden we ook voortdurend de lucht met eigen ogen in de gaten. We proberen daarbij zo zoveel mogelijk verbanden te leggen tussen wat we in de lucht waarnemen en wat de buienradar aangeeft.
Op de chase-lokatie aangekomen, wachten we de ontwikkeling van de buien af. Soms zijn we net op tijd ter plekke, maar soms duurt het nog een uur of twee voor het losgaat. Soms besluiten we naar een andere chase-plek te rijden, als de laatste gegevens op buienradar daar aanleiding toe geven. Soms zijn we ook te laat, als we het tempo van nieuw gevormde buien niet kunnen bijhouden in het verkeer.


Chase-lokatie

Een goede chase-lokatie voldoet voor ons aan de volgende voorwaarden:
- vrij zicht rondom, tot zover mogelijk op de horizon
- rustige plek, vrij van verlichting, lawaai, verkeer en mensen
- dichtbij uitvalswegen, om eventueel snel naar een andere chase-lokatie te kunnen rijden

In onze regio hebben we helaas nog niet zo heel veel geschikte plekken mogen ontdekken. Dit deel van het land staat vol bomen en we hebben ook te maken met heel wat steden en grote rivieren.

Op het moment dat we weten dat we goed staan op een chase-plek, is het een kwestie van camera's en andere instrumenten gereed zetten en het natuurgeweld op ons af laten komen.
Voorafgaand en tijdens het onweer maken we zoveel mogelijk goede opnames, gedeeltelijk vanuit de geparkeerde auto i.v.m. veiligheid. We proberen alles, incl. randverschijnselen zo duidelijk mogelijk in beeld vast te leggen. We meten ook de windstoten en de hoeveelheid gevallen neerslag (bijv. om te weten te komen of er sprake was van een wolkbreuk).
Na het passeren van een bui of buienlijn, heeft het soms zin op dezelfde plek te blijven wachten op een volgende bui. Vaak echter loont het om een andere chase-plek op te zoeken, als de atmosfeer nog meer in petto heeft.


Genieten
Bijna overbodig om te noemen is het feit dat we voorafgaand en tijdens extreem weer vooral ook aan het genieten zijn! Ook de dagen voorafgaand aan wat wel eens een fraaie onweersdag kan gaan worden, levert ons veel voorpret op. En achteraf mooie herinneringen!


Zotten
We kunnen ons goed voorstellen dat mensen zich afvragen wat voor stelletje zotten we zijn, die een hele happening maken van wat de meesten als 'vervelend slecht weer' zien. Tja, wat maakt het eigenlijk zo leuk? Om maar wat te noemen:

 1. fascinatie voor hevige natuurverschijnselen (schoonheid & sensatie)
 2. de uitdaging om het extreme weer zo mooi mogelijk met camera's in beeld te brengen
 3. de onvoorspelbaarheid van het weer en de uitdaging tóch op tijd op de juiste plek te zijn
 4. door een geoefend oog tien keer zoveel in de atmosfeer zien, dan de gemiddelde leek
 5. samen chasen is samen lol hebben, alles wordt leuker als je het kunt delen


Veiligheid
Iets waar op gelet moet worden is de veiligheid tijdens het chasen. Zo bestaat er een zeker risoco van blikseminslag, wat betekent dat je als chaser tijdig de geparkeerde auto in moet. Een groter gevaar nog is onderweg zijn. Als chaser is het risico van een verkeersongeluk altijd nog een stuk groter dan blikseminslag. Daarom is het verstandig om minimaal met z'n tweeën te gaan chasen, zodat de een alle aandacht op de weg kan houden, als de ander bezig is de atmosfeer, buienradar of GPS/landkaart in de gaten te houden.


Na afloop van de chase
Een van de eerste dingen die we na een chase doen, is de gemaakte foto- en videobeelden bekijken. Er wordt een chaseformulier ingevuld, en als het een indrukwekkende chase is geweest, wordt er ook een uitgebreid verslag van gemaakt. Binnen één à twee dagen staat alles online. De beste foto's komen in de gallerij te staan en goede timelapses krijgen ook hun plek op de deze site.
En natuurlijk genieten we ook van wat andere chasers aan beeldmateriaal en ervaringen online delen!

Tot slot merken we nog even op, dat lang niet alle chases succesvol zijn. De onvoorspelbaarheid van het weer maakt dat we de ene keer een mooie vangst aan ervaringen en beelden hebben, terwijl we de andere keer met vrijwel lege handen thuiskomen. Maar dat draagt wel weer bij aan de charme van het chasen. :)
   

 


De Estofex verwachting van 21 juli 2009, de supercellen dag van zuidoost Nederland


De neerslagbeelden van 21juli, waarbij sommige rode pitten volwassen supercel buien zijn. Let op de diverse rightmovers!


Een shelfcloud bij Boxmeer op 26 juli 2008 tijdens een extreemweer.nl team chase.
Foto: F. Schmets


Mammatus wolken te Helden op 25 mei 2005. Foto: F. Schmets


Bliksem en 'n regenboog op 1 foto op 21 juli 2009 te Groesbeek.
Foto: F. Schmets
 

 

 

TOP
copyright extreemweer.nl 2007 - 2017 www.extreemweer.nl - op al het materiaal zijn auteursrechten van toepassing!
Versie 3.2.2 Developed by F.A.J. Schmets