Onthoud mij    - paswoord kwijt? - gratis registreren
Bekijk meer chaseverslagen
02 juli 2015
13 mei 2015
23 juni 2013
02 augustus 2012
28 juni 2012
Bekijk alle chaseverslagen
Chaseverslag

Er is een chaseformulier
voor dit chaseverslag
Hoe beoordeel jij dit verslag:

Beoordeling 2.72/5 (311 Stemmen)
Schrijf een reactie voor dit verslag
Lees de reacties (2)
Overzicht chaseverslagen
Chasers: Wouter, Tom, Pascal, Philippe Datum: 27-07-2013
Titel: Eerste level 3 situatie in 3 jaar
 

Inleiding.

Al enkele dagen vooraf stond een heftige buiensituatie in de kaarten voor zaterdag 27 juli 2013, met erg veel windschering en meerdere triggers (actieve fronten die zware buien laten ontwikkelen). In de nacht van 26 op 27 juli werd uiteindelijk een "level 3" gegeven, hoogst mogelijke waarschuwing voor zwaar weer, voor 't eerst sinds juli 2010. De kansen op (zeer) grote hagel, een lokale windhoos/tornado en mogelijk extreem veel ontladingen werden aangegeven. Toen was het zeker dat er wat stond te gebeuren en misschien wel iets bijzonders ook...

Wij hadden met ons team al afgesproken om te gaan chasen, ongeacht de waarschuwing, vanaf de middag van 27 juli tot eventueel laat in de nacht erop. Alleen waar de zwaarste buien zouden vallen, was zoals altijd niet exact te zeggen. Nowcasten! Er was in ieder geval een goede voorbereiding en dat was pas de 1e keer dit hele seizoen.

 

 
 
 
 
 
 
Route: Vaals - Nijmegen - Nuland - Tilburg - Breda - Dordrecht - Tiel - Doetinchem - Enschede - N-Duitsland - Nijmegen - Vaals
 
Afstand: 922 km
 
Tijdstip: 27/7 13.00 uur  -  28/7 08.30 uur

 

Bij de eerste check op zaterdagochtend om 8 uur, stond iedereen meteen stom verbaast over de hele situatie van dat moment. Een groot onweerscomplex lag boven België / Noord-Frankrijk en trok met grote snelheid noordwaarts. Lokaal waren er in België al flinke hagelstenen en (zeer) zware windstoten gemeld, het was dus direct een gebied om rekening mee te houden. De voorste begrenzing van het onweer bereikte Zuid-Limburg (waar wij op dat moment zaten) iets na 10.00 uur met als 'voorgerechtje' een 3-laags shelfcloud op de 1e lijn. Wat volgde was een kortdurend stevige regenbui en wat bliksem, maar van noodweer was geen sprake.
Na het gebied, ervan uitgaande dat het voorlopig gedaan zou zijn, even op de radarbeelden gekeken en toen voltrok zich een complete verrassing. Aan de ZO-zijde van het onweerscomplex, boven de Ardennen, kwam binnen mum van tijd een actieve geïsoleerde onweerscel tot ontwikkeling met direct een vreemde vorm in de neerslagecho's. Dit exemplaar kwam recht op ons af! Eenmaal buiten (11.10 uur) waren de eerste contouren van een nieuwe shelfcloud al duidelijk te zien, amper 5 minuten later kwam er een ongekende wolkenmassa op ons af stormen. Er was zelfs groene lijnvorming zichtbaar en veelvuldig werd de boel opgelicht door felle bliksemontladingen. Toch buiten blijven staan totdat de wolk gepasseerd was, daarna volgde fikse windstoten en al vrij snel hagelstenen tot circa 1.5 cm doorsnede. De bliksemintensiteit bedroeg niet extreem veel, maar het waren wel bijna allemaal (soms nabije) inslagen met rake klappers. Uiteindelijk viel er bij ons in Vaals iets meer dan 14 mm neerslag in slechts 8 minuten tijd. Nu was de dag écht van start gegaan!

 

Aanstormende shelfcloud bij Vaals (L), 27 juli om 11.15 uur.

Kolkende wolkenmassa nadert, Vaals, 27 juli rond 11.25 uur.

 

Met een hele serie fraaie beelden op zak, begon de chase zaterdag 27 juli om 13.00 uur officieel. We zijn naar een centrale plek gereden bij Nijmegen met een aantal knooppunten van snelwegen, om zo snel mogelijk in zuidelijke, westelijke of noordelijke richting te gaan (wanneer nodig). Maar er gebeurde niks; uren verstreken zonder enige activiteit op de radarbeelden en ook was 't niet echt overdreven warm buiten met 26-27 graden. Omstreeks 17.30 uur zijn we wat gaan eten, waarna ons oog meer en meer viel op een buienlijn (dryline) in het noordwesten van Frankrijk. Dat front moest het tijdens de nachtelijke uren gaan doen. 's Avonds zijn we rustig naar het westen gereden om rond 22.00 uur uit te komen bij Dordrecht. Hier moest de buienlijn (toen nog volop in activiteit) 'aan wal' komen en verder NO-waarts doortrekken. Ons idee was om hem zo mogelijk meerdere malen te onderscheppen, door telkens weer aan de voorzijde ervan te komen. Iets voor 23.00 uur werd de eerste bliksem zichtbaar; na een kwartier ontstond ineens een bui vlak naast onze standplaats met fraaie inslagen op circa 7-10 km afstand. Eindelijk dus nachtelijk onweer, voor 't eerst dit seizoen!

 

Radarbeeld van naderende 'dryline', 27 juli omstreeks 23.30 uur.

Tweetal blikseminslagen bij Dordrecht, 27 juli rond 23.20 uur.

 

Felle inslag bij Dordrecht in noordwestelijke richting, 27 juli rond 23.25 uur.

 

 

Rond middernacht naderde de dryline met fel onweer en zware neerslag ons gebied. We hebben als een speer alles ingepakt en zijn snel op weg gegaan, in een poging vóór de meest stevige onweersbuien uit te blijven. Dat mislukte echter totaal, mede doordat er voor het buienfront zelf razendsnel talrijke losse en geclusterde buien tot ontwikkeling kwamen. Tot voorbij Tiel hebben we in wolkbreukachtige buien gereden, maar daarna werd het plotseling droog. Toch voor de neerslag uitgekomen, maar inmiddels vormden nieuwe onweders zich alweer naast Limburg om naar het noorden te koersen. We moesten opschieten om deze cellen te halen.
Terwijl alle onweersbuien in Nederland tussen 00.30 en 01.30 uur langzaam instortten, ontwikkelende de bui naast Limburg zich tot een monster. We zijn tussen Doetinchem en Haaksbergen gaan staan en lieten vanaf daar het geweld naderen. De bliksemfrequentie was indrukwekkend: we hebben tot maximaal 80 ontladingen per minuut geteld, soms waren er even zowaar 3 ontladingen per seconde zichtbaar. Verder kwamen erg forse windstoten bij passage voor (windschade!) en er volgde een wolkbreuk. De 2 zeer nabije inslagen (op slechts 50-100 meter afstand) hebben we als overweldigend ervaren.

 

Neerslagradar forse onweersbui in de Achterhoek, 28 juli 2.00u.

Neerslagradar forse onweersbui bij Groningen, 28 juli 3.30u.

 

Naderende shelfcloud bij Doetinchem, 28 juli rond 1.30 uur.

Horizontale bliksemontlading bij Doetinchem, 28 juli rond 2.00u.

 

Gezien de grote mate van activiteit, besloten we om de bui nog een tijdje noordwaarts te volgen. Bij Enschede hebben we zelfs vormen van een wallcloud gezien, maar midden op de snelweg was er zo ineens geen goede stopplaats. Behalve een melding bij SkyWarn, hebben we die waarneming moeten laten voor wat 't was. Rond 3.30 uur, inmiddels aangekomen zowat in Oost-Groningen (iets over de grens in Duitsland), besloten we om de achtervolging te staken. Het zware onweer weg laten trekken, vervolgens na een korte pauze weer rustig terug gereden richting Limburg. Onderweg hebben we nog een tijdje bij Nijmegen rondgekeken, waar lokaal veel windschade was veroorzaakt door een downburst. Enkele straten waren zowaar bezaaid met takken en andere rotzooi, ook waren plaatselijk vrij veel bomen neergegaan. Het moet naar schatting toch zeker met 90 á 100 km/uur hebben gewaaid. Hieronder een impressie van deze schade:

 

Flinke windschade door downburst in Nijmegen e.o., zondagochtend 28 juli 2013 rond 6.00 uur.

 

Of deze situatie uiteindelijk level 3 waardig was laat ik in het midden, in ieder geval heeft ons team z'n beste chase sinds "oprichting" gedaan (berekend op basis van waargenomen verschijnselen). Echt extreem weer is uit gebleven, zoals grote hagelstenen of windhozen, maar misschien is dat beter ook. Al met al was het zeker een gedenkwaardige dag en als we 'n optelsom maken van 's ochtends tot 's nachts, een zeer geslaagde chase!

Tot slot is er nog een compilatiefilm van deze chase tijdens het weekend 27/28 juli 2013, met alle bijzondere verschijnselen en beeldmateriaal wat we hebben langs zien komen gedurende deze dag: https://www.youtube.com/watch?v=cPRDCS9T58I

 

Verslag gemaakt door: Wouter van Bernebeek, augustus 2013

 

TOP
Reageer op dit chaseverslag::
Naam:
Reactie:
Code [anti-spam]:
Extreemweer.nl behoud zich het recht om berichten die niet toelaatbaar zijn te verwijderen of om berichten waar nodig te bewerken (denk aan typ- en taalfouten).
Reactie door Wouter op 14-08-2013 om 22:16
Dank Ferry, jammer dat je niet mee kon! We doen het nog wel eens over en dan met z'n allen
Reactie door Ferry op 14-08-2013 om 21:17
Mooi verslag Wouter!
copyright extreemweer.nl 2007 - 2017 www.extreemweer.nl - op al het materiaal zijn auteursrechten van toepassing!
Versie 3.2.2 Developed by F.A.J. Schmets